Vitamín B12: Berete ho?

Vegani, veganky a vitamín B12

Vitariáni

with one comment

Shrnutí: Hladina B12 u vitariánů a vitariánek (vegani přijímající pouze syrovou stravu – pozn. překl.) se nejeví jiná než u ostatních veganů. Existují jisté důkazy, že některá probiotika (doplňky vyrobené ze střevních bakterií nebo je obsahující) můžou v malé míře vylepšit hladinu B12.

Dopis od vitariána

24. duben, 2003

Kdosi mi dal výtisk vašeho textu Vitamín B12: Berete ho? (z června 2000). Přál bych si mít všechny tyhle informace v době před osmi a půl lety, kdy jsem si přivodil vážný nedostatek B12 (makrocytickou anémii a periferní neuropatii), z nedostatku tohoto vitamínu ve stravě. Což byla diagnóza, kterou mi určili v nemocnici. Býval jsem vitariánem mnoho let předtím, než se u mně objevily symptomy nedostatku B12.

A.K., Londýn, Velká Británie

Strava Hallelujah Acres

Donaldson[1] (2000, USA) studoval lidi žijící podle stravy Hallelujah Acres: veganská strava skládající se převážně ze syrové stravy s malým množstvím vařených celozrnných obilovin a kořenové zeleniny.[2]

  • Osoby ve studii nepřijímaly doplňky B12. Některé jedly malá množství nutričních kvasnic, což reprezentuje průměrný příjem 5 ± 11 µg B12/měsíc, s mediánem 0,7 µg/měsíc. Výsledky jsou v tabulce:
Tabulka 1. Donaldsonovy výsledky[1]
Počet
sB12 < 347 pg/ml 44
sB12 < 200 pg/ml 6
sB12 < 160 pg/ml 0
uMMA ≥ 4 µg/mg kreatininu 23
Celkem 49
sB12 – sérum B12
  • 19 osob mělo normální hladiny sB12 se zvýšenou hladinou uMMA. Osoby se zvýšenou (a jedna s hraniční) uMMA byly rozděleny do čtyř skupin, kde se jim dostalo různých způsobů léčení:
  1. B12 pod jazyk: třikrát týdně 500 µg B12.
  2. Nutriční kvasnice: 5 µg B12/denně (1 polévková lžíce).
  3. Probiotický přípravek ve formě střevních bakterií: 2 kapsle denně, obsahovaly pět druhů bakterií:
    1. Lactobacillus plantarum
    2. Lactobaccillus salivarius
    3. Lactobacillus acidolphilus
    4. Bifidobacterium bifidus
    5. Bacillus subtilis
  4. Střevní bakterie od Flora Food: 2 kapsle denně, obsahovaly dva druhy bakterií:
    1. Lactobacillus plantarum varianta OM
    2. Lactobacillus salivarius

Výsledky po třech měsících byly následující:

Tabulka 2. Výsledky léčení[1]
B12 pod jazyk Nutriční kvasnice Probiotický přípravek Flora Food
Celkový počet 8 8 4 4
uMMA ≥ 4,1 µg/mg kreatininu po třech měsících 1 (uMMA = 4,1) 5 (zlepšení u všech) 4 (zlepšení u tří) 4 (1 zlepšil/a)
uMMA – kyselina methylmalonová v moči

Donaldson naznačuje, že to malé zlepšení při braní střevních bakterií může být způsobeno tím, že:

  • bakterie produkující B12 vytvořily B12 ještě když byly v doplňku
  • bakterie se usadily v trávicím systému a začaly produkovat B12

V jakémkoliv případě tato probiotika nebyla dostatečná, aby normalizovala hladinu B12 a není doporučeníhodné, aby vegani a veganky spoléhali na to, že jim vylepší jejich hladinu B12.

Konzumentky a konzumenti živoucího jídla ve Finsku

Rauma a kol.[3] (1995, Finsko) zkoumali hladinu B12 u dlouhodobých stoupenkyň a stoupenců přísné nevařené (syrové) veganské stravy zvané „strava živoucího jídla“. Předpokládali, že jejich velký příjem bakteriálně kvašeného jídla (okolo 2 kg/den v této studii) by jim měl poskytnout množství B12 a stejně tak modifikovat jejich střevní bakterie tak, aby produkovaly více B12.

V části č. 1 studie dva roky po sobě sbírala data o spotřebě jídla a osmi vegankám a jednomu veganovi „živoucího jídla“ (living food eaters – LFE) byly odebrány krevní vzorky. U šesti z devíti se prokázal pomalý konzistentní pokles hladiny B12 v tomto období, ukazující, že příjem B12 ze „stravy živoucího jídla“ byly neadekvátní pro udržení si hladiny séra B12 (sB12).

V části č. 2 sB12 lidí z LFE bylo porovnáno s nevegetariány. Krevní hodnoty (střední objem erytrocytu, hemoglobin) členů LFE se výrazně nelišily od nevegetariánů ani nekorelovaly s hladinou B12. Ve veganské skupině příjem analogů B12 (nori a chlorella) koreloval s sB12. Výsledky byly tyto:

Tabulka 3. Výsledky z Rauma a kol., Část 2.[3]
# sB12 (pg/ml) < 203 pg/ml
living food eaters 21 261A rozsah: 47-551 6
konzumující mořské řasy 16 298 rozsah: 101-551
nekonzumující mořské řasy 5 142 rozsah: 47-340
nevegetariáni 21 420A rozsah: 177-651 1
A – Statisticky významné odchylky mezi skupinami se stejnými písmeny.

Finští konzumenti a konzumentky živoucího jídla participující na této studii začali doplňovat svou stravu poté, co zjistili své nízké hladiny B12.

Konference Společnosti pro přirozenou hygienu

Dong a Scott[4] (1982, USA) prozkoumali 83 lidí z konference americké Společnosti pro přirozenou hygienu. Členové tíhli k následování tzv. stravy přirozené hygieny, která se skládá z nedotčeného syrového ovoce, zeleniny, ořechů a semínek s minimálním příjmem zrn a luštěnin. Toto považovali za přírodní stravu primátů a věřili, že jejich těla získávají B12 z bakterií v tenkém střevě, které (prý) žijí pouze ve střevech těch, kteří se stravují vitariánsky. Tabulka níže ukazuje výsledky lidí, kteří nedoplňují B12.

Tabulka 3. Výsledky z Dong a Scott[4]
# sB12 < 200 pg/ml sB12 < 100 pg/ml
Vegani a veganky 13 92 % 53 %
Lakto vegetariáni/ky 28 64 %
Lakto-ovo vegetariáni/ky 15 47 % 13 %
Semi vegetariáni/ky 10 20 %

Makrocytická anémie mezi vegetariány a vegetariánkami byla minimální. Jeden 63letý vegan s hladinou B12 na 117 pg/ml měl nervovou poruchu. U mužů, kteří nedoplňovali B12, zde byla korelace mezi délkou času, po který jsou vegetariáni a nižší hladinou B12. Mezi lidmi, kteří brali B12 nebo multivitamíny, měli všichni hladiny B12 nad 200 pg/ml. Dong a Scott vyvozují, že zde není žádná indikace, že by vegetariánská strava přírodní hygieny přispívala k vyšší hladině B12 více než ostatní vegetariánské stravy.

Odkazy

  1. 1,0 1,1 1,2 Donaldson MS. Metabolic vitamin B12 status on a mostly raw vegan diet with follow-up using tablets, nutritional yeast, or probiotic supplements. Ann Nutr Metab. 2000;44(5-6):229-34. And personal communication with author Jan 31, 2002.
  2. Tato strava je v Česku pravděpodobně neznámá. Dala by se přeložit jako „strava požehnaných polí“. Je to křesťanská strava, která se snaží přiblížit stravě z „biblických časů“; často je spojována se zázračným vyléčením rakoviny apod. Selský rozum velí opatrnost. Viz anglická Wikipedia a diskuzní stránka ke zmiňovanému záznamu. – pozn. překl.
  3. 3,0 3,1 Rauma AL, Torronen R, Hanninen O, Mykkanen H. Vitamin B-12 status of long-term adherents of a strict uncooked vegan diet („living food diet“) is compromised. J Nutr. 1995 Oct;125(10):2511-5.
  4. 4,0 4,1 Dong A, Scott SC. Serum vitamin B12 and blood cell values in vegetarians. Ann Nutr Metab. 1982;26(4):209-16.

Written by newman

Únor 15, 2011 na 09:52

Jedna odpověď

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Více informací o vitamínu B12 najdete v článku: B12 – Bereté ho? […]


Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: