Vitamín B12: Berete ho?

Vegani, veganky a vitamín B12

Immerman – ona výjimka

leave a comment »

Je zde osamocený článek prošlý oponenturou (anglicky: peer-reviewed – pozn. překl.), který zlehčuje, spíše než zdůrazňuje, potřebu doplňování veganské diety o B12, a tím je Immerman (1981).[1] Immerman prozkoumal 13 případových studií, ve kterých bylo o veganech a vegankách zjištěno, že trpí nedostatkem B12. Vyjmenovává množství kritérií, o kterých tvrdí, že musí být použity ke stanovení pravého dietárního nedostatku B12 oproti nedostatku způsobeném jinými problémy:

  • malabsorpce kvůli
    • nedostatku bílkovin, kalorií nebo kyseliny listové
    • radiaci, drogám a toxinům (neomycin, kolchicin, kyselina para-amino salicylová, alkohol)
    • pankreatickému nádoru[2]
    • selhání kontrakce tenkého střeva a nemožnost pohybu jídla spojeného s přemnožením bakterií
    • perorální antikoncepci
  • zvýšené vylučování kvůli jaternímu nebo ledvinovému onemocnění
  • kouření tabáku
  • nedostatek vitamínu B6 nebo železa

Žádná z případových studií vyjmenovaných Immermanem nesplnila všechna kritéria. Zvláště byl kritický k ideji, že dietetický nedostatek B12 existuje i když symptomy B12 se zlepší po injekcích B12 spíše než po perorálních tabletách. Avšak protože autory a autorky dřívějších případových studií zajímala spíše pomoc svým pacientům než stanovení, zda vegani by měli brát B12, používali injekce – obvyklou metodu k rychlému odstranění nedostatku B12. A injekce opravdu jejich pacientům pomohly.

Immerman říká, že nízká hladina B12 by se neměla používat ke zjišťování nedostatku B12. V souladu s tímto kritériem říká: „Bylo by nutné označit nejenom většinu západních vegetariánů, ale také většinu populace Indie a dalších východních zemí jako deficientní; to je prostě nepřijatelné.“ Za poslední roky množství studií (prezentovaných zde) ukázalo, že velká část ze světové vegetariánské populace, která nedoplňuje B12, si může vylepšit svou hladinu B12, což vede ke zdravotním výhodám.

Immerman říká, že vaření ničí významné množství B12 a že konzumace především syrové stravy může zvýšit příjem B12. Budoucí studie ale ukázaly, že se nezdá, že by vitariáni a vitariánky měli výhodu oproti jiným vegetariánů.

Immerman konstatuje: „Mnoho studií našlo očividně přiměřenou hladinu B12 u jedinců konzumující [vegetariánskou a veganskou] stravu, třebaže zkoumání v některých těchto studiích bylo nekompletní. Musí tedy být vyvozeno, že čistý dietární nedostatek B12 ve všech třídách vegetariánů je výjimkou spíše než pravidlem.“

Immerman to psal v roce 1981 dříve, než velká většina studií obsažených v tomto článku byla publikována a dříve než se mnohé zjistilo o homocysteinu. Ačkoliv je pravda, že nejhorší případy nedostatku B12 vyjmenované Immermanem (a také vypsané v článku „Individuální případy nedostatku“) byly občas zhoršeny dalšími zdravotními problémy, zdá se pravděpodobné, že kdyby tito vegani brali perorální B12, problémy by se nestaly tak závažnými a v mnoha případech by se neobjevily vůbec. V mnoha z těchto případů nedostatek B12 okamžitě vymizel při podání perorálního B12.

Nakonec dokonce i Immerman navrhuje, aby si vegetariáni nechali zkontrolovat svou hladinu B12 každých 4-5 roků. Bylo by prozíravější a jednodušší brát doplňky B12 nebo jíst fortifikované potraviny. Proč čekat 4-5 let na doktora, aby vám poradil to, co jste měli dělat celou tu dobu?

Analýza Immermanovy studie

Preciznější analýza Immermanovy studie se vyskytuje online ve článku „Comparative Anatomy and Physiology Brought Up to Date“ (Komparativní anatomie a fyziologie přenesená do současnosti: Jsou lidé přirození frutariáni/vegetariáni nebo všežravci/masožravci?) od Toma Billingse na BeyondVeg.com.

Odkazy

  1. Immerman AM. Vitamin B12 status on a vegetarian diet: A critical review. World Rev Nutr Diet. 1981;37:38-54.
  2. Také karcinom pankreatu, tedy rakovina slinivky – pozn. překl.

Written by newman

Únor 15, 2011 na 10:08

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: